Cape Maclear, Mzuzu, Kyela & Dar es Salaam – Afrikan matkan ylä- ja alamäet

tunteen olevani korjattuna, lähdimme Cape Maclealin noin klo 5.30. Nousimme hillopakatun pikakuorma-auton takaosaan kuoppaisen 1,5 tunnin ajomatkan päässä Monkey Baystä. Monkey Baystä nousimme suureen bussiin Salimaan.

Matka oli noin 4 tuntia ja vaikka minulla oli aika hyvä istuin, jossa vain pari ihmistä oli täynnä käytävää, Dariece istui edessä, missä hän kirjaimellisesti oli sylissä istuva nainen tilan puutteen vuoksi! Kun ihmiset nousivat linja -autoon, he panivat matkalaukunsa sylissään päästäkseen eteenpäin ja etenivät sitten siirtämään lapsensa hänelle välittääkseen oikealle vanhemmalle tai huoltajalle lähellä linja -autoa. Hän oli myös vastuussa matkatavaroiden pakkaamisesta bussin etuosaan.

Sanomattakin on selvää, että hänen matkansa oli vähemmän mukava kuin minun. Kun saavuimme Salimaan, meidän piti odottaa tunti jakamalla kohteliaasti “ei kiitosta” kymmenille myyjille, jotka myyvät mitään samosasista naaptereihin. Lopulta bussi saapui ja vaikka juoksimme seuraavan väkijoukon eteen, kun pääsimme bussiin, tiesimme, että paikkaa ei vieläkään ollut.

Yhtäkkiä tunsimme pahaa kaikista aikoista, jolloin kirotimme ihmisiä, jotka oli täynnä käytävällä muilla linja -autoilla, koska nyt me törmäsimme ja putosivat kaikkialla. Bussi oli täynnä enimmäismäärää. Ja siellä ei ollut minnekään makaa tai istua, vain seisova huone nojata ja hikeä. Bussi oli poikkeuksellisen kuuma ja päädyimme seisomaan noin 3 6 tunnin matkasta.

Siihen mennessä, kun istuimme jalat alas ja käsivarremme nukkuivat pitämästä yläkiskoihin.

Jam, joka on pakattu pikakuorma-auton takaosaan Cape Maclearista Monkey Bayyn

Kun lopulta potkimme hiukan takaisin, aloimme puhua paikallisen toimittajan nimeltä Benson. Välittömästi keskustelun alussa paikallisen kanssa, joka puhuu hyvää englantia, hälytykset sammuttavat, että hän pyytää jotain. Valitettavasti kokemus on opettanut meille, että jos he puhuvat hyvää englantia Afrikassa ja he aloittavat keskustelun, he ovat yleensä retken oppaita, kaupan omistajia tai lahjoittajia.

On valitettavaa, että olemme muodostaneet tämän kyynisen näkemyksen, koska uusi ystävämme Benson [osoittautui] erittäin aitoksi kaveriksi, ja alkuperäinen epäröinti oli tarpeetonta ja todennäköisesti lievästi loukkaavaa. Keskusteltuaan Bensonin kanssa kaikesta elämästä Malawissa Jumalaan vs. evoluutio, hän kutsui meidät tapaamaan häntä ja hänen tyttöystävänsä illalliselle. Jälleen matkustajamme vaisto antoi meille sekalaisia ​​signaaleja ja annoimme ehkä alustavan. Puhuessaan paljon enemmän teimme päätöksen tavata intialaisessa ravintolassa Mzuzussa illalliselle.

Dariece ja minä tarkistimme hotelliin ja suuntasimme suoraan ravintolaan. Benson ja hänen tyttöystävänsä ilmestyivät pian sen jälkeen, ja istuimme ja söimme herkullista ruokaa keskustellessamme paljon enemmän erilaisesta elämästämme maailman vastakkaisilla puolilla. Kun olimme tekemässä illallista, lasku tuli ja Benson vaati maksamaan.

Ateria oli jopa paljon enemmän kuin Dariece ja vietin yleensä, joten vaadin, että maksamme. Benson ei leikkiä, hänet tajuttiin maksavan laskun, joka kuvasi kutsuvansa meidät niin, että se oli hänelle. Tällä anteliaisuuden perustoiminnolla oli syvällinen vaikutus käsitysmme Malawi -ihmisistä.

Kolmen viikon ajan Malawissa meidät pistivät rahaa kylälapsista paikalliset ihmiset aikuisille naisille. Muissa Afrikan maissa meitä tuskin havaittiin, mutta valitettavasti Malawissa olimme usein tunteneet kävelevän dollarin merkkejä, joiden läsnäolo hyväksyi vain hyväntekeväisyyden mahdollisuus. Benson muistutti meitä ystävällisyydestä, jota afrikkalaiset voivat näyttää vierailleen ja että jos lomanviettaja ei ole ihmisiä, he kohtelevat heitä erittäin kunnioittavasti.

Meillä oli alkanut olla pettynyt sosiaaliseen taloudelliseen barikadiin, jonka tunsimme meidän ja paikallisten ihmisten välillä. Liian harvoin Malawissa olimme tavanneet paikallisen henkilön, joka näki meidät kunnioitettuna vieraana kuin potentiaalisena asiakkaana. Bensonin ystävällisyys oli yksi anteliaimmista, joita olemme kokeneet.

Olenko koskaan tavannut turisteja Kanadan linja -autolla ja kutsunut heidät illalliselle ja kattoi sitten paikallisten tulojen vastaavan laskun noin 200 dollariin? Ei. Sitä ei yksinkertaisesti tapahtuisi länsimaassa. Se ei ollut pelkästään laskun kattamista, aitoa ystävyyttä, jonka hän auttoi luomaan kanssamme niin pienessä ajassa, oli paljon arvokkaampi. Näistä kehitysmaista löydät sosiaalinen yhteenkuuluvuus ja yhteisöllinen mentaliteetti on jotain, jonka olemme jo kauan menettäneet lännessä, ja kiitän Bensonia ja ihmisiä, jotka olemme tavanneet hänen kaltaisiaan, siitä, että osoittavat meille, kuinka maailman täytyy olla.

Normaali Malawian mökki matkalla Mzuzuun
Seuraavana aamuna Benson näki meidät pois ja vaihdoimme sähköposteja ja puhelinnumeroita ennen jakamista. Yritimme muuttaa rahaa kiellossaKS kaupungissa, mutta Malawin valuutanvaihto on sotku (samoin kuin bensiinin, tarvikkeiden, lääketieteellisten esineiden jne. YHTEISÖN, joten meidän piti kokeilla onneamme rajalla.

Saimme mini-väylät Mzuzusta kohti rajaa. Ajo vedettiin pari tuntia pidempään kuin se oli tarkoitus ennen linja -autojen roiskua ja hajosi moottoritien sivulta, ei 20 km: n päässä määränpäästä. Dariece ja minä pääsimme pois bussista, teimme maapähkinävoi voileipiä ja saimme sitten onneksi matkan kaupunkiin yhden matkustajan sukulaisen kanssa.

Teimme sen kaupunkiin ennen kuin hänen autonsa loppui kaasusta ja roiskui pysähtymään, onneksi noin 500 metrin päässä linja -autoasemalta. Kävelimme asemalle ja meillä oli siirto valmiina menemään rajalle. Yritin jälleen muuttaa rahaa, tällä kertaa mustilla markkinoilla. Järkyttynyt nopeudesta (menettäen 25%). Tein uudelleen päätöksen kokeilla onneamme rajalla. Auto vei meidät rajalle, missä meidät mobtoivat laukun käsittelijät ja retken oppaat.

Kiusaamisen välttämisen jälkeen kävelimme noin 700 metrin ajan maahanmuuton läpi ja Tansaniaan. Siihen mennessä aurinko laski ja olimme uupuneet. Tarkistimme maahanmuutossa ja teimme sitten suuren virheen ohittamalla vaihtotoimiston ja vaihtamalla rahaa (hieman parempaan hintaan) yhden rajan mustien markkinoijien kanssa.

Olimme muuttaneet mustien markkinoiden rahaa aiemmin ilman ongelmia, mutta kiireinen ilmapiiri sekoitettu uupumuksemme oli seuraavaksi tapahtuneen pienen katastrofin katalysaattori. Meitä ympäröivät taktisesti kymmenkunta ihmistä, jotka huijasivat meitä erilaisiin palveluihin. Linja -autot, taksit, moottoripyörät, rahat muuttuvat ja enemmän. Sekaannuksessa yritimme typerästi kauppaa.

Pidin rahaa taskussa, kun huijari leikkasi hänen valuutansa edessä tai silmissämme. Teimme laskelman puhelimen laskimessa ja kaikki oli hyvää. Sitten vaihdoimme rahan pinoa, kun hän laski hänelle antamani rahat. Sitten hän huudahti, että en ollut maksanut hänelle tarpeeksi, koska hän sanoi, että vaihto oli 7,5 -vuotias. Ei 8

Ajattelemalla, että olin välttänyt poikkeavan, panin rahani takaisin taskuun ja kävelin turhautuneena. Kun pääsimme toimistolle ja kerrotimme rahat, tiesin nopeasti, että minut oli huijaroitu. Samalla kun hän piti muistiinpanoni, massan sekaannuksessa hän taitti neljänneksen kämmenensä laskuista ja kun otin rahani takaisin häneltä, sain vain toisen 75% käteisellä, kun hän taskutti loput.

Menetimme hänelle noin 40 dollaria, mikä ei kuulosta paljon, mutta se, että olemme huijattuja, oli erittäin hullua. Haluamme ajatella, että olemme ”kokenut” ja siten vähemmän alttiita sellaisille temppuille, mutta meidät nöyryytettiin tyhmyydestämme.

Siihen mennessä, kun ylitimme rajan, se oli pitch musta ja yritimme löytää matkan lähimpään kaupunkiin. Afrikka ei ole paikka vaeltaa yöllä, joten pieni paniikki alkoi astua, kun meidät väijyttivät erittäin aggressiivinen taksinkuljettajien, yksityisten autoilijoiden ja bussipoikien väkijoukko.

Onneksi paikallinen mies, jonka olimme taksimatkalla, oli nähnyt kauhistuttavan pääsymme maihinsa, joten hän tunsi olevansa pakollinen auttamaan. Hän sai meidät kyydille, joka vei meidät Kyelan pölyiseen kauttakulkukaupunkiin, jossa tarkistimme yllättävän puhtaan hotellihuoneeseen. Suuntasimme etsimään ruokaa ja olimme pettyneitä, mutta emme yllättyneitä, huonomman kanan (jota emme syöneet) ja kylmien papujen ja riisin kasa.

Näiden aikoina matkoilla, kun palaamme hotelliin nälkäisiä ja uupuneita, olemme täynnä linja -autoja ja repiä ja huusi toutsilla, että meille muistutetaan, että se ei ole kaikki rannat, oluet ja BBQ: t!

Poika tien varrella matkalla Mbeyaan, Tansaniaan

Seuraavana päivänä suuntasimme toiseen pölyiseen kaupunkiin, Mbeyaan, missä teimme päätöksen yöpyä ja potkaista vähän takaisin kiireisen matkakarkeamme jälkeen edellisenä päivänä. Jälleen kerran emme löytäneet hyvää ruokaa ja menimme sänkyyn vatsaan, joka oli täynnä riisiä ja suklaapatukkeita.

Seuraavana päivänä suuntasimme Tansanian pääkaupunkiin Dar es Salaamiin 12 tunnin bussimatkalla. Odotimme täysin puristuvan kanojen ja matkatavaroiden kanssa, mutta olimme iloisesti järkyttyneitä, kun linja -auto ilmestyi ja jokaisella oli istuin. Se oli myös uusi linja -auto ilmastointilaitteella !! Hämmästyttävä.

Olimme niin tottuneet Mosambikin ja Malawin kautta tapahtuvaan tuskalliseen kuljetukseen, että olimme unohtaneet, että matkapäivät voivat olla mukava, ahdistuneisuus ilmainen kokemus. Osoittautuu, että näin linja -autot ovat Tansaniassa, ei paljon enemmän seiso käytävällä, ei paljon enemmän kanoja, eikä aluksella edes ollut lapsia. Saavuimme Dar es Salaamiin yöllä, vietimme ohjaamommeSafari Inn -hotelli, jossa tarkistimme puhtaaseen huoneeseemme ja löysimme lopulta kunnioitetun aterian ensimmäistä kertaa 3 päivässä ennen nukkumaanmenoa.

Kaunis kirkko, dar es salaam, tanzania

Vietimme 3 päivää Dar es Salaamissa ja taas olimme enimmäkseen kiireisiä “retkeilijähaarjojen” kanssa, jotka meidän piti ajaa. Safarin järjestäminen, varaushuoneet, linja -autojen varaus, sähköpostien lähettäminen, matkavakuutusvaatimuksen hoitaminen jne. Meillä oli mahdollisuus käydä paikallisilla kalamarkkinoilla, jotka olivat yksi parhaimmista, mitä olimme nähneet, lähinnä pelkän koon vuoksi Kalat pöydissä ja tapa, jolla kalastaja huutokauppasi sen pöydälle, joka heittää asiakkaita.

Kalastajat Dar es Salaamin rannalla, Tansania

Massiivinen miekkakala kalamarkkinoilla, Dar es Salaam, Tansania
Pöydällä oli yksi katkaistu miekkakala, joka oli kirjaimellisesti suurempi kuin minä. En voinut kuvitella kiinnittämistä siihen asiaan lennon sauvaan! Kaiken kaikkiaan ensimmäisissä Tansanian vaikutelmissamme eivät olleet niin hyviä. Raakaaminen rajalta, etten löydä ruokaa ja oleskelua pölyisissä kaupungeissa ilman paljon muuta kuin aasi ja huoltoasema. Onneksi Dar es Salaam oli vakava askel ylös maan eteläpäästä ja pian saamme selville, että muu Tansania on matkustajan paratiisi, jolla on suuria nähtävyyksiä ja paljon tekemistä.

Kuten tämä viesti? Kiinnittää sen!

Vastuuvapauslauseke: Vuohet tiellä on Amazon -osakkuusyritys ja myös tytäryhtiö joillekin muille jälleenmyyjille. Tämä osoittaa, että ansaitsemme palkkioita, jos napsautat linkkejä blogissamme ja ostat kyseisiltä jälleenmyyjiltä.